کلاد

PBX چیست؟ [خرید هاست pbx و نکاتی که باید بدانید ]

  • مرکز تلفن انشعابی خصوصی (PBX) شبکه های تلفنی خصوصی برای محیط های تجاری طراحی شده اند
  • سه نوع سیستم PBX وجود دارد: آنالوگ ، دیجیتال و میزبانی شده ، که همه آنها ویژگی ها و مزایای مختلفی را ارائه می دهند.
  • میزبان (یا ابر) PBX محبوب ترین نوع در سال های اخیر است و انعطاف پذیری تقریبا نامحدودی را ارائه می دهد.

تحقیق در مورد سیستم های تلفنی برای کسب کار شما می تواند یک کار سخت و زمان گیر باشد. سیستم های بسیاری برای انتخاب وجود داشته و الفبای یادگیری آنها نیز بسیار مشکل است . برای تعیین اینکه کدام نوع سیستم می تواند بهترین خدمات را به شما ارائه دهد ، باید نیازهای تلفن تجاری کارمندان خود را در نظر بگیرید و ببینید در کجا می توانید هزینه های خود را کاهش دهید. ما به طور مستقل در مورد تکنولوژی های کاربردی تحقیق می کنیم؛ در اینجا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد PBX و روند بررسی ما کسب کنید.

PBX چیست؟

PBX چیست / modern communication
سیستم PBX چیست ؟

یک PBX یا مرکز تلفن انشعابی خصوصی ، یک شبکه تلفن خصوصی در سطح تجاری است که ارتباطات درون و خارج از سازمان شمارا امکان امکان بذیر میکند. PBX از کانالهای ارتباطی مختلفی مانند پروتکل Voice over Internet) VoIP) و شبکه دیجیتال خدمات یکپارچه (ISDN) استفاده می کند. یک سیستم تلفن در سطح بزرگ و تجاری بنا به خدماتی که ارائه میکند از تلفن مسکونی یا تلفن همراه متمایز می شود و دارای امکاناتی همچون کنفرانس صوتی،extension dialing ، تنظیمات ساعت کاری برای مسیریابی تماسهای خارج از ساعت ،حالت انتظار مشتری و نگه داشتن آنها با موسیقی است. با راه اندازی PBX ، ارتباطات سازمانها بهبود می یابد و همچنین موجب صرفه جویی در هزینه می شود. PBX به کارمندان امکان می دهد با شماره گیری 2 یا 3 یا 4 عدد با سایر همکاران درون سازمان تماس بگیرند. نکته مهم این است که تمام تماسهای درون سازمانی کاملاً رایگان است. همانطور که گفته شد ، PBX قادر است خطوط شهر را تقسیم کند.

یک سیستم PBX با استفاده از یک سوییچ برد PBX کنترل می شود ، که اتصالات بین تلفن ها را برای تسهیل تماس پردازش می کند. همچنین اطلاعات کلیدی را برای اهداف بازرسی فراهم کرده و تمام انچه یک کسب کار در محیط تجاری نیاز دارد را کنترل میکند.

PBX در مقابل PABX

از آنجا که اکثر سیستم های PBX اکنون اتوماتیک هستند ، بعضی اوقات به عنوان private automatic branch exchange یا  “PABX” شناخته می شوند تا آنها را از سیستم های اصلی و سنتی PBX متمایز کنند ، که به یک اپراتور زنده برای برقراری اتصالات نیاز داشت. اما این روش دیگر منسوخ است ، با این حال اصطلاح “PBX” به طور معمول دلالت بر این دارد که سیستم اتوماتیک است.

PBX آنالوگ

سیستم های آنالوگ PBX سنتی ، آنهایی که نیاز به اپراتورهای زنده دارند ، امروزه بندرت مورد استفاده قرار می گیرند. آنها به خدمات تلفن تلفنی عمومی (PSTN) بر روی سرویس تلفنی قدیمی قدیمی (POTS) متصل می شوند ، که از طریق سیم کشی مسی تماس های صوتی و فکس را به صورت فیزیکی متصل می کنند. اگر سیستم PBX آنالوگ دارید و مایل به اتصال آن به کانال های دیجیتال مانند VoIP هستید ، باید از آداپتور استفاده کنید. سیستم های PBX آنالوگ قابل ارتقا و گسترش نیستند.

PBX دیجیتال

پرکاربردترین نوع سیستم تلفن تجاری یک سیستم دیجیتال یا IP PBX است که ارتباطات صوتی و تصویری را از طریق اینترنت ارسال می کند. می توانید از بین  IP PBX سنتی یا ON-PREMISE یکی را انتخاب کنید  ، که یک سیستم تلفنی مبتنی بر VoIP است که به صورت فیزیکی در دفتر اصلی قرار دارد و تلفن ها را از طریق شبکه محلی (lan) به یکدیگر متصل میکند ، غالباً از همان شبکه وب استفاده می کند ک کامپیوترهای  شما استفاده میکنند.

برای اتصال یک سیستم ON-PREMISE به PSTN ، شما به یک سرویس PRI یا SIP . سرویس SIP trunking مزایای دیگری مانند بازیابی فاجعه ، بازرسی از تماس و مسیریابی تماس پیشرفته را در اختیار شما قرار می دهد. [مقاله مرتبط را بخوانید: SIP Trunk یا سیپ ترانک چیست؟]

به خاطر داشته باشید که یک ON-PREMISE PBX  هزینه های کلانی برای تجهیزات سخت افزاری و سایر تجهیزات و همچنین نگهداری و به روزرسانی مداوم نیاز دارد و به یک سرمایه گذاری بزرگ محتاج است. شما باید انتظار یک هزینه چند ده میلوینی تومانی را  برای هزینه های سخت افزاری ، تلفن ، راه اندازی و مجوز به همراه هزینه خدمات ماهانهداشته باشید.

سیستم های IP PBX با کاهش هزینه های تجهیزات می توانند گزینه مناسبی برای صرفه جویی در هزینه ها باشد . آنها  کیفیت صوتی  بالا ، تنظیم صف تماس و ساعت کاری را ارائه می دهند و می توانند با برنامه های دیگر مانند CRM ادغام شوند.

ابر PBX یا “Cloud PBX” چیست؟

PBX ابری
Hosted PBX

یک سیستم PBX cloud ، همچنین به عنوان Hosted PBX یا مجازی شناخته می شود ، یک سیستم تلفنی مبتنی بر IP است که از طریق اینترنت به طور کامل در دسترس است . سیستم میزبانی شده تمام ویژگی ها ، برنامه ها و خدمات PBX را ارائه می دهد و نرم افزار را در ابر و نه بر روی سرور مانند سیستم های دیجیتال حفظ می کند.

مزایای سیستم Hosted PBX

با استفاده از Cloud PBX ،تمام سیستم تلفن ، برنامه ها ، امکانات و سرویس تلفن شما با هم به صورت خودکار و یک جا به روز رسانی شده و همینطور هزینه ها یک جا حساب میشوند . سیستم های Cloud PBX بطور قابل توجهی انعطاف پذیرتر از سیستم های تلفن سنتی هستند ، و نرمش پیشرفته ای در برابر بلایای طبیعی دارند – یعنی انعطاف پذیری بیشتر نسبت به یک سیستم تلفن سنتی در صورت بروز فاجعه ، مانند خرابی شبکه یا طوفان – و انعطاف پذیری جغرافیایی را امکان پذیر می سازند. از هرجایی ، در هر زمان این کار امکان برقراری تماس را برای شرکت ها فراهم میکند.

سیستم های Hosted PBX، نسبت به سیستمهای PBX پیش فرض نیز از نظر بودجه مناسب تر هستند زیرا مانند سیستم های دیجیتال PBX ، آنها به تجهیزات یا به روزرسانی و نگهداری مداوم احتیاج ندارند. می توانید انتظار داشته باشید که برای یک سیستم ابری PBX حدود 20/000/000  تومان باید هزینه کنید.

سیستم های Cloud PBX به راحتی مقیاس پذیر هستند و به طور کلی تعداد نامحدودی از کاربران را پشتیبانی می کنند. افزودن کاربران به راحت انجام انجام پذیر است. تنظیمات و تعمیرات نیز در سریع ترین زمان  انجام میشوند و Down time (از کار افتادگی) نیز وجود ندارد.

HOSTED PBX
مزایای HOSTED PBX

معایب سیستم Hosted PBX

در صورت عدم وجود ابزار لازم ، سیستم های PBX میزبانی شده برای کار و راه اندازی  به برخی تجهیزات نیاز دارند. به عنوان مثال ، شما نیاز به خرید تلفن های IP دارید ، که به طور کلی به پورت اترنت و یک روتر بزرگ نیاز دارند.

از آنجا که سیستم های PBX میزبان مبتنی بر وب هستند ، برای برقراری ارتباط بی سیم باید یک اتصال اینترنتی قوی داشته باشید. اگر ارائه دهنده خدمات اینترنت شما غیرقابل اطمینان باشد ، احتمالاً تجربه ناامید کننده ای خواهید داشت. اطمینان حاصل کنید که ISP شما قوی و قابل اطمینان است و می تواند نیازهای ارتباطی شما را قبل از اقدام به گرفتن PBX پشتیبانی کند.

شما همچنین باید برای اطمینان از امنیت سیستم PBX خود اقدامات لازم را انجام دهید. از آنجا که در اینترنت میزبانی میشود ، سیستم PBX شما نسبت به یک سیستم مبتنی بر سرور می تواند مستعد نقض امنیت باشد.در مورد اقدامات امنیتی و نحوه محافظت از سیستم شما با ارائه دهندگان میزبان PBX صحبت کنید و اطمینان حاصل کنید امنیت برای انها در درجه اول اولویت است . شما باید از امنیت فیزیکی و شبکه ای ، امنیت  SIP ، مانیتورینگ و تشخیص Fraud و یک سیستم نظارت اختصاصی مطمعن باشیدتا  شما را نسبت به هرگونه فعالییت مشکوک آگاه کند.

سوالاتی که باید قبل از خرید یک سیستم Hosted PBX بپرسید چیست؟

سیستم های Hosted PBX جدید ترین عضو در بازار تلفن است و دارای چندین ویژگی جذاب برای مشاغل کوچک است. با این حال ، ممکن است یک CLOUD  PBX مناسب برای شما نباشد.در اینجا سؤالاتی وجود دارد که باید قبل از اقدام به راه اندازی PBX میزان  از خود بپرسید:

  • چه تجهیزاتی از قبل در اختیار دارم؟ ( تلفن،سرور، پورت اترنت یا کابل)
  • چه وسایل و سخت افزاری باید بخرم؟
  • در حال حاضر چه مقدار برای خدمات تلفن پرداخت میکنم؟
  • آیا با نقل مکان به Hosted PBX در هزینه ها صرفه جویی میشود؟ اگر بله این میزان چه قدر است؟
  • ISP من چقدر قوی است؟ آیا می تواند از سیستم میزبانی PBX پشتیبانی کند؟
  • به چه امکاناتی نیاز دارم؟ به چه امکاناتی نیاز ندارم؟

سوالاتی که باید از ارائه دهنده خدمات PBX بکنید:

  • چه نوع پشتیبانی را ارائه می دهید (به عنوان مثال شبانه روزی ، چت  یا تلفن ، پشتیبانی از راه‌اندازی)؟
  • آیا می توانم شماره تلفن فعلی خود را حفظ کنم؟
  • هزینه های راه اندازی چیست؟
  • آیا هزینه اضافی ماهانه وجود دارد؟
  • اگر تجهیزات تلفن سنتی و انالوگ دارم ، آیا می توان آنها را ادغام کرد؟ چطور؟

 

در این مطلب شما به صورت کامل با PBX آشنا شدید، زمان استفاده از تلفن های انالوگ به سر رسیده است همین امروز به فکر مدرنیزه کردن کسب کار خودتان باشید (توصیه ی ما Hosted pbx است) . اگر سوال یا مشکلی در رابطه با PBX دارید حتما در قسمت نظرات اعلام کنید ما اینجاییم تا شمارا را راهنمایی کنیم.

 

این مطلب رو چه قدر دوست داشتی؟
[تعداد: 0 میانگین رای: 0]
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن