مای وی ار

وی ار:ᐈ تاریخچه و مخترع “واقعیت مجازی” را بشناسید ᐈ

در مطالب قبلی تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت تعمیم یافته را به شما معرفی کردیم، امروز میخواهیم کمی عمیق تر به اولی یعنی vr نگاه کنیم و ان را زیر ذره بین قرار دهیم. چه زمانی واقعیت مجازی اختراع شد؟ واقعیت مجازی چگونه شروع شد؟ چه کسی واقعیت مجازی را اختراع کرده است؟ تمام سوالاتی است که قصد داریم در این مطلب به ان جواب دهیم . در ادامه با بخش مای وی ار مجله یورمگ با ما همراه باشید.

Virtual Reality History: Complete Timeline Explained / تاریخچه واقعیت مجازی و مخترع ان کیست؟
مخترع واقعیت مجازی کیست و تاریخچه آن چیست؟

چه زمانی واقعیت مجازی اختراع شد؟

بسیاری از افراد تصور می کنند که واقعیت مجازی ، اخیرا به صحنه فناوری وارد شده است ، اما حقیقت به چیزی فراتر از آنچه بسیاری از ما می دانیم برمی گردد.

بازه زمانی واقعیت مجازی

چارچوبی زمانی واقعیت مجازی مدت زمانی بیش از 70 سال را در بر می گیرد. در این زمان شاهد توسعه اولین دستگاه شبیه سازی ، اولین فرم تئاتر چندرسانه ای تعاملی و اولین نمایشگر نصب شده به سر (HMD) و استفاده از واقعیت مجازی در زمینه تعامل انسان و کامپیوتر (HCI) بودیم.

واقعیت مجازی در اواخر دهه 1980 و 1990 مورد توجه عموم قرار گرفت. این را می توان به دانشمند پیشگام رایانه ، جارون لانیر نسبت داد كه جهان را در سال 1987 با اصطلاح “واقعیت مجازی” اشنا كرد.

تحقیقات در مورد واقعیت مجازی در دهه 1990 ادامه یافت و همراه با نمایش فیلم هایی مانند The Lawmmower Man به بالا کشیدن خود در دنیا فناوری کمک کرد.

اختراع مجدد واقعیت مجازی

اما رشد محبوبیت واقعیت مجازی با رشد انتظارات عمومی همراه بود و سپس بر توانایی های این فناوری پیشی گرفت. این امر منجر به نارضایتی از واقعیت مجازی به طور کلی و کاهش مقیاس بسیاری از فعالیتهای پژوهشی در این زمینه شد.

با این حال ، واقعیت مجازی از بین نرفته است و در عوض به عنوان محیط های مجازی مجدداً مورد بازسازی قرار گرفته است. این کار برای جلوگیری از انتظارات غیر واقعی در مورد این فناوری که آن را در حیطه واقعیت علمی نگه می دارد و نه علمی تخیلی است ، انجام شده است.

واقعیت مجازی خود را مجدداً در مطلبی متناسب با دیدگاه و انتظارات ما از آنچه این فناوری می تواند انجام دهد ، اختراع کرده است. یک نمونه از این موارد ، توسعه بازی های واقعیت مجازی برای پلی استیشن 2 و 3 ، Xbox ، Mac و PC است.

این بازی ها در بین کودکان و بزرگسالان رواج پیدا کرده و همچنان به فتح مرزهای فناوری بازی ادامه می دهد. به نظر می رسد واقعیت مجازی حالا حالاها در دنیای ما بماند.

واقعیت مجازی چگونه شروع شد؟

این یک سؤال محبوب است: واقعیت مجازی چگونه آغاز شد که غالباً با سوال چه کسی آن را اختراع کرده است همراه است.
به نظر می رسد واقعیت مجازی از دهه 1950 آغاز شده است ، اما عناصر اولیه آن را می توان در دهه 1860 و مدت ها قبل از توسعه فناوری دیجیتال ردیابی کرد.

نمونه های اولیه هنری واقعیت مجازی

نمونه ای از آن، نقاشی های دیواری 360 درجه بزرگ است که ناظر را قادر می سازد در یک سطح ساده با آثار هنری درگیر شود. نمونه های هنری دیگری را می توان در کارهای آوانگارد نویسنده نمایشنامه نویس فرانسوی آنتونین آرادو یافت که توهم و واقعیت را یکسان و مشابه می دانست. وی تصریح کرد: یک مخاطب تئاتر باید احساس تقلبی بودن نمایش را کنار بگذارد و عملکرد تئاتر را واقعیت تلقی کند.

دستگاه شبیه سازی اولیه

چند سال به جلو میرویم یعنی در دهه 1920 و توسعه اولین شبیه ساز پرواز در جهان توسط ادوین لینک، این شبیه ساز به عنوان یک وسیله آموزشی برای خلبانان تازه کار طراحی شده است.

سنسوراما (Sensorama)

این نخستین نوع از دستگاه چندرسانه ای در قالب یک تجربه تئاتر تعاملی است که توسط Morton Heilig ابداع شده و به عنوان “Sensorama” شناخته می شود. این شکل اولیه واقعیت مجازی در سال 1957 اختراع شد اما تا سال 1962 ثبت اختراع نشد.

morton heilig sensorama
دستگاه واقعیت مجازی سنسورما

اولین نمایشگر سر بند

اولین نمایشگر سر بند (HMD) در این زمان توسط مهندسین شرکت Philco ساخته شده است. این وسیله تحت عنوان “Headsight’” شناخته شد و به گونه ای طراحی شده بود كه توسط خلبانان هلیكوپتر مورد استفاده قرار گیرد و به خلبانان کمک میکرد در هنگام پرواز شبانه ، بتوانند محیط اطراف خود را ببینند.

در سال 1968 ایوان ساترلند نمایشگر خاصی را ایجاد کرد: یک صفحه نمایشگر سر بند (HMD) متصل به رایانه ای که پوشنده را قادر می سازد دنیای مجازی را مشاهده کند. اما وزن خالص این نمایشگر به گونه ای بود که به نیاز به یک دستگاه تعلیق بود

اولین نقشه تعاملی

دهه 1970 توسعه اولین نقشه تعاملی شهر آسپن کلرادو توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) انجام شد. این یک شکل خلاقانه از نقشه بود که به مردم این امکان را می داد تا در شهر آسپن قدم بزنند.

واقعیت مجازی و HCI

کمی جلو میرویم به 1980 که در آن واقعیت مجازی در پروژه هایی برای ناسا و همچنین تحقیق در مورد اشکال جدید تعامل انسان و کامپیوتر (HCI) استفاده شد. این کار توسط دکتر مایکل مک گریوی انجام شده است – یک شخص متخصص در این زمینه و چندین نفر همکار دیگر که برخی از سیستم های واقعیت مجازی ابتکاری را توسعه داده اند.

واقعیت مجازی در دهه 1990

جهش عظیم واقعیت مجازی در قالب نوسته های نویسنده علوم کامپیوتر Jaron Lanier بود که باعث افزایش آگاهی عمومی از این شکل جدید از فناوری شد. او به همراه تام زیمرمن در دهه 1990 طیف وسیعی از وسایل واقعیت مجازی را به بازار معرفی كردند.
واقعیت مجازی در دهه 1990 همچنان رواج یافت ، اما تبلیغات رسانه ای و تلاش انها برای عمومید کردن vr بر این فناوری تأثیر نامطلوبی داشت و منجر به کاهش محبوبیت آن شد. بسیاری از مردم احساس می کردند که واقعیت مجازی به وعده های اولیه خود عمل نکرده است و در نتیجه ، آنها شروع به از دست دادن علاقه خود نسبت به آن کردند.

واقعیت مجازی در زمان امروزی

محققان ، فن آوران و هر کس دیگری که در زمینه واقعیت مجازی کار می کند ، همه از خطرات تبلیغات زیادی در مورد آن آگاه هستند و در نتیجه ، تمایل به کاهش ان دارند.
آنها اغلب ترجیح می دهند کمتر از واژه “واقعیت مجازی” نسبت به “محیط مجازی” که مفهوم منفی کمتری دارد استفاده کنند.

چه کسی واقعیت مجازی را اختراع کرده است؟

مخترع واقعیت مجازی کیست؟ دشوار است که با قطعیت گفته شود که پدر واقعیت مجازی مانند هر اختراع و فناوری جدید کیست.
بیش از یک نفر در توسعه این سیستم فناوری دخیل بوده است ، اما اگر ما در مورد قلمرو تجربه مجازی صحبت می کنیم ، جواب این سوال مورتون هیلیگ است.

او اولین تجربه فیلم تعاملی را ایجاد کرد که در آن بینندگان دعوت می شدند فیلمی را تماشا کنند که از تمام حواس آنها استفاده کند. این تجربه چند حسی اولین فیلم “سه بعدی” بود که فقط برای یک نمایش واحد طراحی شده بود و بیننده را قادر می کرد تا بخشی از این فیلم شود. به عنوان مثال: او از فن های نوسانی استفاده می کرد تا بیننده بتواند وزش باد بر چهره آنها احساس کند.

Sensorama (نوعی دستگاه) مورد استفاده گسترده قرار نگرفت ، اما این ایده ها باعث شد تحقیقات آینده به واقعیت مجازی و نتایج بعدی سوق پیدا کند.

افراد دیگری که ادعای عنوان پدر واقعیت مجازی را دارند عبارتند از:

  • Jaron Lanier
  • Ivan Sutherland
  • Douglas Engelbart
  • Myron Krueger (میرون کروگر)

جارون لانیر به عنوان شخصی که اصطلاح واقعیت مجازی را ترسیم کرده است ، شناخته می شود ، اما افراد دیگری نیز هستند که با جنبه های مختلف این فناوری کار کرده اند. کار انگلبرت با واقعیت مجازی به شکل دادن به آینده تعامل کاربر از طریق دستگاهی که همراه با صفحه کلید رایانه استاندارد – معروف به موس است کمک کرد. این همچنین پایه و اساس توسعه رابط های کاربر مدرن را بنا نهاد.

ایوان سادرلند (Ivan Sutherland)

Sutherland اولین صفحه نمایش سر بند (HMD) را که به یک سیستم رایانه متصل شده بود ، ایجاد کرد. HMD از نزدیک شبیه یک تلویزیون قابل حمل بود و نمی توان آن را به راحتی توسط یک شخص پوشید. این دستگاه حتما باید توسط یک سری کابل های متصل به یک پایه فلزی پشتیبانی شود که فرد را قادر می سازد این لباس را بپوشد و با خیال راحت حرکت کند.

ساندرلند و HMD
Sutherland اولین صفحه نمایش سر بند (HMD) را که به یک سیستم رایانه متصل شده بود ، ایجاد کرد

میرون کروگر

میرون کروگر با گرافیک رایانه و صدا در قالب یک فیلمبرداری که یک شخص را در یک فضای مشخص احاطه کرده بود ، کار کرد اما هیچ تعامل بین شخص و محیط آنها وجود نداشت. آنها هیچ نوع دستگاه واقعیت مجازی مانند HMD یا یک دستکش داده را نپوشیدند (بعداً این اتفاق افتاد) اما در عوض او به خاطر اجرای واقعیت مجازی در گونه هنری ان شناخته میشود.

خلاصه و جمع بندی

واقعیت مجازی به طرز چشمگیری پیشرفت کرده است و اکنون از طرق مختلفی استفاده می شود ، از ارائه تجربه دلنیشن بازی ، کمک به معالجه اختلالات روانی تا آموزش مهارت های جدید به افراد و غیره VR کاربردهای زیادی دارد و با افزایش تکنولوژی تلفن های هوشمند VR حتی در دسترس تر خواهد بود. در این مقاله با تاریخچه واقعیت مجازی و کسانی که در این عرصه تلاش فراوانی کرده اند اشنا شدید، امیدواریم اطلاعات ارائه شده برای شما مفید واقع بوده باشد و جواب سوالات خود را گرفته باشید. وظیفه ما ارائه اطلاعات به روز و غنی تر کردن منابع وب فارسی است اگر این مقاله برای شما مفید بوده است ان را در شبکه های اجتماعی اشتراک دهید. منتظر نظرات جذاب شما هستیم.

این مطلب رو چه قدر دوست داشتی؟
[تعداد: 1 میانگین رای: 4]

مهدی پشوتن

کار شناس و مشاور Seo است و دوست دارد تجارب و نظرات خودش در این مجله با خواننده ها به اشتراک بگذارد. ترجمه و تحریر صدها مقاله و انتشار ان در یورمگ و چنیدن مجله دیگر، تولید محتوای تخصصی مبتنی بر الگویتم های گوگل، تبحر در سئوی تکنیکال از جمله تخصص های اوست . همچینن علاوه بر اینها او علاقه مند به It ، تکنولوژی بوده و به امنیت و جرم شناسی علاقه دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن